O tom, že nejen na našich silnicích je až příliš mnoho aut, není pochyb. Vidíme to jak v denních kolonách, zvláště v ranních špičkách, tak i ve zvyšujícím se počtu dopravních nehod i vzrůstající agresivitě řidičů. Ta se ještě zvyšuje tím, že větší provoz znamená větší opotřebení silnic a tedy i častější nutnost jejich oprav. O tom, že je leckde nutné je i rozšiřovat, aby zvýšené dopravě vůbec stačily, ani nemluvě. Jedná se o poměrně závažný problém, který je nutné řešit. To ovšem není nijak jednoduché.

 

Jednou z možností, která by byla asi nejlepší, je větší využívání hromadné dopravy, ať už té městské či meziměstské. Ovšem přesvědčit lidi, že je to dobré řešení, není nijak snadný úkol. Ačkoliv totiž máme jednu z nejlepších sítí hromadné dopravy na světě, většina obyvatel u nás jednoznačně preferuje auta a využívá ji jen tehdy, když musí. A to z jednoduchého a prostého důvodu: vlastní auto je mnohem pohodlnější.

 

klasický meziměstský autobus

 

Jak tedy můžeme zvýšit popularitu hromadné dopravy? Způsobů je hned několik, ovšem základem by rozhodně měla být její reforma. Je nutné zlepšit dochvilnost, především u vlaků. Když člověk někam pospíchá, těžko mávne rukou například nad půlhodinovým zpožděním. V jiných zemích to jde, u nás by tedy mohlo také.

 

běžná situace na silnici

 

Dále by bylo nutné zvýšit její rozsah, zvláště u té meziměstské. Zvýšit její frekvenci, aby člověk například nemusel čekat několik hodin, než mu něco pojede. S tím souvisí i zvýšení počtu zastávek – šlapat například více než kilometr s těžkým nákupem nejspíš nikdo nebude chtít.

 

V neposlední řadě by bylo nutné udělat velkou osvětovou a propagační kampaň. Jak ukazují nejrůznější reklamy, lidi lze v tomto smyslu velmi snadno ovlivnit. Rozhodně tedy nezaškodí, když těchto marketingových principů využijeme k propagaci něčeho užitečného. Pokud to pak vše spojíme dohromady, mělo by to přinést změny. Jediným problémem je, že na to vše nejsou v současné době peníze.